Sunday, March 21, 2010

Keje.. Keje.. Keje..

Lap lip lap lip lap buat kerja jangan sampai tersilap.. lip lap lip lap lip banyak menung nanti otak jadi sempit... (senario)

lalalalalala hari2 kerja.. lalalalalala bosan dengan kerja haha... lalalalalala hidup harus kerja... kerja.. (meet uncle hussain)

selagi belum tutup mata, kerja.. kerja.. kerja.. (filem labu labi)

K - kerja didefinisikan sebagai sesuatu perkara yang dilakukan atau dilaksanakan samada dengan sukarela atau paksa rela.. ada kerja yg kita mmg suka nk buat, ada kerja yg kita x nak buat tapi terpaksa buat, ada kerja yg kita suka buat tp x dpt buat, ade kerja yg kita kita tak suka dan tetap tak nak buat... mcm2 kan... mengikut kamus dewan bahasa syamsila kikiki

E - Ekonomi, kewangan dan kerja sgt berkait rapat.. Kerja yg stabil, gaji yg baik, jawatan yg baik akan menjamin ekonomi & kewangan yg baik. betul ke?? mcm mana dgn kepuasan bekerja?? majikan?? staff lain?? kebajikan?? masa?? suka tak suka?? byk perkara yg perlu dititikberatkan dlm keseimbangan kerja dan ekonomi..

R - Rancang masa depan?? adakah apa yg kita rancangkan menjadi kenyataan?? adalah berjalan lancar seperti yg diharapkan?? adakah apa yg kita harapkan menjadi impian?? kenapa byk soalan?? hahaha... tepuk dada tanya iman... dlm kehidupan manusia, kita hanya mampu merancang namun seringkali rancangan tidak menjadi.. kenapa??? hanya Allah yg mengetahui.. REZEKI dtg dari Allah.. USAHA dtg dari manusia.. TAWAKAL dipohon oleh manusia.. KEJAYAAN dtg dari manusia yg berUSAHA + berTAWAKAL + REZEKI dr Allah..

J - Jangan kita lupa!!! pada Allah maha pencipta... segalanya hanya sementara.. Dari Allah kita dtg, pada Allah jua kita kembali.. Apa yg kita lakukan @ kerjakan hendaklah JUJUR dari dlm hati.. AMANAH pemegang janji.. NAWAITU rahsia ibadah.. SYUKUR kunci rezeki..
A - Apa yg aku merapu ni?? kenapa serius sangat nih?? sebenarnya aku saje je nk story pasal kerja aku.. intro je mcm serius yg amat.. sbnrnya relaks je.. tp isinya.. padat penuh informasi dan penuh isi.. ^_^. bila aku pegi mane2, jumpa sape2, jumpa sedare mare, jumpa cikgu-cikgi, jumpa kengkawan lame sumer ingat aku ni cikgu.. dari segi perwatakan, percakapan, penampilan persis seorang yg kerjayanya mendidik anak bangsa aka ustazah.. betul ke?? ok gak kan.. daripada org kata muka aku mcm P****** ke.. Alhamdulillah cikgu pun cikgulah.. baik ape muka jd ustazah hehe x kisahlah.. janji aku happy dgn keje aku skrg nie.. jom! jom! let's move down..
*
*
*
*
*
*
*
*
*

kat sinilah aku bekerja.. SURIA BISTARI AGROTECH ENTERPRISE.. 070705 tarikh keramat aku memulakan kerjaya pertamaku di sini setelah 2 bulan meronggeng.. bukan frust menonggeng tau! lepas graduate je aku terus ditawarkan bekerja di sini.. Alhamdulillah hampir 5 tahun.. skrg punyer ofis bukan mcm dulu punyer ofis.. skrg sudah byk sgt berubah.. Alhamdulillah rezeki Suria Bistari melimpah ruah aku pun tumpang sekaki..


bilik bos ni.. huhu
dari zaman anak dara sampai skrg aku kerja kat sini.. bertemu jodoh pun di sini.. Alhamdulillah mmg rezeki aku kat sini.. bukan tak try keje gomen.. pegi exam sana sini.. KPLI? PTD?SPA?SPAJ sumer dh mencuba nasib.. tp apakan daya belum ade rezeki.. tp Alhamdulillah sekurang2nya aku bukan termasuk di kalangan org2 yg menganggur.. aku bersyukur sgt2 dgn nikmat rezeki yg Allah limpahkan buat aku dan keluarga.. hingga hari ini aku masih bertahan.. suka dgn kerja aku.. suka dengan jawatan aku.. suka dengan gaji aku.. harap2 tahun ni dpt naik gaji hehe.. suka dengan ofis aku.. suka dengan majikan dan staff yg lain.. paling suka sbb hari2 boleh jumpa mak tersayang.. pendek kata semua sukalah.. walaupun tak glamer mcm keje kat bandar JB atau KL, tak semestinya graduate mcm aku WAJIB keje di bandar2 besar kan! selagi ada rezeki, selagi itulah aku teruskan..
berakit2 ke hulu berenang2 ke tepian
bersakit2 dahulu bersenang2 kemudian
apepun syukur... syukur... syukur...

inilah ofisku..


Financial Officer aka Kerani
Accounting Department
satu perkara yg aku nk share dgn u all.. samada u all perasan atau tidak.. yg kenal aku dr kecik smpai la ni mungkin tahu kot! aku kerja dlm bidang kelapa sawit.. dh mcm tradisi turun temurun pulak.. aku pun x tahu suratan atau kebetulan... jom kita tgk!!
*
*
*
arwah datuk pernah buka Kedai Sawit Syarikat Idaman
pakcik pengurus Pusat Belian Sawit Azra Enterprise
another pakcik pengurus Pusat Belian Sawit Idaman Bakti Sdn. Bhd
mak aku kerani timbang Sykt Idaman - Azra Ent. - Suria Bistari (berpuluh tahun dah)
abah aku ada kebun sawit hehe
aku Kerani Akaun kat Suria Bistari Agrotech Enterprise
my hubby pengurus Pusat Belian Sawit Suria Bistari Branch Punggur
mmg keluarga sawit kan.. hehehe
*
*
*
apepun.. tak kisahla apa org nk kata, janji rezeki yg dicari itu sumbernya Halalan Toyyiba.. Syukur padaMu Ya Allah atas segala nikmat dan rezeki yg Engkau curahkan..
semoga beroleh kejayaan di dunia & akhirat buat kami sekeluarga.. InsyaAllah..
Islam is A way of Life
^_^



4 comments:

  1. Rindunye nak keje dok dlm opis..hehe
    Haah la kan..memang sawit's family..!
    Jodoh pun jumpe kat tempat keje...so sweeeett..!
    Betul kata pn syiela tu....walaupun berdegree x semestinya kene kije kat Kay Ell kan?..kan?..
    Yang penting hasilnya HALALAN TOYYIBA..
    dan....yang penting sekali DEKAT dengan dgn yg TERSAYANG...:)

    ReplyDelete
  2. yea...best2...sawit kan sentiasa mahal...so kerjaya mahal ni...huhuhu

    ReplyDelete
  3. wah! wah! bestnye ko ye...sumer ade kaitan dgn kelapa sawit..buleh la aku mintak subsidi minyak masak kt ko..sini mahal gile..sebotol kecik tu 10hinggit weh..sakit betul!

    ReplyDelete
  4. wahhh, kak syam pun ada blog ek...sy xtau pun...selalu follow blog kak anis jek...kekeke..anyway, nice to know more about u...

    ReplyDelete